0

SOUT, styra en liten DC motor med olika riktning och PWM

Martin Ekefalk 2 years ago in IQANdesign updated 2 years ago 9

Hej, Hur gör jag enklast? Icke återkopplad SOUT kan jag koppla mot två COUT och det står något om att insignalen ska vara +/-100% och motsvara MR inställning plus att man ska ha en riktningsbestämning, som jag kan tänka mig är en digital utgång för att styra ett relä? DC motorns poler måste ju byta plats när man byter riktning? MC2. E-gas. Tips på lösning :) /Martin

Det du behöver är en H-brygga.

Vad har du för moduler i ditt system?

Beroende på vad du använder för modul så kan det gå att göra en H-brygga.

Dom gamla modulerna som XA2 och MC2 går det om man använder två PWM out kanaler, en för varje riktning.

Problemet med dom nya (MC4x, XC4x) i detta fall är att highside delen alltid är aktiv så det går inte att göra en fungerande H-brygga med dessa utan externa relän.

tack för snabbt svar:)

Har en MC2

VIN med -100% -> +100% blir insignal till SOUT med open loop som jag kopplar till två COUT A resp B. Så långt har jag kommit.

Sout är unassinged -hur kopplar jag den till min MC2?

Kan jag helt enkelt koppla min DC motor till de två pinnarna COut A resp B? Växlar de polaritet?

Nej, utgången byter inte polaritet.

Cout är designade för att styra en hydraulisk cyliner it två riktningar.

Så det är två solenoider som det är tänkt man ska ha inkopplat, båda solenoidrerna delas samma high side och sedan har dom separata low side som vi öppnar beroende på vilken "riktning" som du begär från kanalen.

I detta fall så ska du ställa dom två kanalerna till att vara enkel riktade genom att sätta Bidarectional valet till No.

Du kopplar sedan ena COUT highside till + och low side till -, den andra kopplar du high side till - och low side till +.

Sen får du i programmet sätta så att när du ska köra motorn fram så aktiverar du den första COUT och när du ska köra back så aktiverar du den andra.

Så när VIN kanalen är 0-100% så styr du den första COUT 0-100% och när VIN är 0-(-100)% så styr du den andra 0-100% (Det är positiva värden som skall in till den andra COUT kanalen).

Det kan också vara bra att lägga till ett litet dödband så själva aktiveringen är 10-100 % och (-10)-(-100) %.

Var bara försiktig med att du inte aktiverar båda samtidigt för då kommer du kortsluta utgångarna.

Japp, perfekt då förstår jag!

Ska det vara COUT eller PWM förresten?

Kvarstår frågan om hur jag kopplar SOUT till min MC2? Den är unassigned?

Använd COUT om det går.

Då har vi en inbyggd cirkulations diod som blir inkopplad.

Det viktiga var bara att du skulle skifta high och low side på ena utgången när du kopplar den till motorn.

jag var lite otydlig. behöver jag en mattefunktion före sout? jag vet inte riktigt varför den är unassigned?

Aha, du menade den.

Trodde du pratade om motorn.

Den kanalen är bara något som du använder på en XT2 module.

Hade du en sådan så hade du bara kunnat använda den direkt, XT2 har en ingyggt H-brygga.

Det du får göra är att ta bort den och lägga till en matte kanal där varje Cout.

Något såhär.

Ok, SOUT är inte möjligt i en MC2... det förklarar saken :) Topp, jag ska testa detta!!